Vil du være sikker på at du skriver til en mangfoldig målgruppe, og at alle føler sig inkluderet og mødt med ligeværd? Kurset giver dig et solidt fundament for at forstå og implementere mangfoldighed og inklusion når du skriver.
Som journalister og kommunikationsfolk er vi vant til at skrive med målgruppen for øje. Men selv om vi har lært at analysere målgrupper og nøje udvælge ordene, viser forskning i diversitet og bias at vi har en tendens til at kommunikere til dem som ligner os selv mest. Vi er ikke særlig inkluderende, og vi har masser af blinde pletter. Samtidig formes sproget af vores køn fra vi er helt små, og undersøgelser viser at små piger kan flere udtryk for tøj – fx kjole, bluse og sok – end drenge, mens små drenge kender busser, tog, tanks, lastbiler og andre transportmidler, mere end piger gør.
I dag er der store grupper i befolkningen der ikke ser og læser traditionelle medier, og det gælder ikke mindst de unge. Vi mangler samlende kanaler som alle ser eller hører, og mange grupper suges i stedet ind i ekkokamre hvor de kun hører deres egen stemme. Det kan vi modgå ved at udvikle en mere varm, nysgerrig, rummelig og inkluderende måde at skrive og formidle på hvor vi tager højde for at den der læser, måske står et helt andet sted end vi selv gør.
Det er ikke kun journalister der må arbejde med et mere rummeligt og inkluderende sprog for at fastholde læsere og bygge bro til nye målgrupper. De generationer som i disse år er på vej ud på arbejdsmarkedet, stiller nye krav til virksomheder og arbejdspladser om fleksibilitet, bæredygtighed og diversitet. Den organisation der vil sikre sig kunder og investeringer i fremtiden, må også kunne skrive og kommunikere inkluderende til sine brugere, kunder, medarbejdere og andre interessenter.
Med disse store dagsordner som bagtæppe zoomer kurset ind på sproget og stiller skarpt på de stereotyper, blinde pletter og ubevidste bias som præger vores sprog og gør det usmidigt og gammeldags. Vi arbejder tekstnært med analyse af ord og begreber, og vi prøver kræfter med nye metaforer der kan hjælpe os med at få nye læsere og brugere ombord.
Vi arbejder med:
Jeg holder kurset internt i jeres organisation – eller som en workshop, hvor jeg tilpasser indhold og arbejdsform til jeres konkrete behov og ønsker.
Akademisk Formidling hjælper akademikere, forskere og fagfolk med at få deres viden og resultater ud at leve – så det kan blive brugt til at træffe gode beslutninger, skabe innovation og gøre os alle sammen klogere.
Portrætfotos: Lisbeth Hjort