Akademisk Formidling giver akademikere, forskere og fagfolk en stærkere stemme i den offentlige samtale

Skab en stærk platform!


FAGLIG OG PERSONLIG BRANDING FOR FORSKERE OG FAGFOLK


Vil du som forsker eller fagperson – eller I som vidensinstitution – gerne være mere aktiv i den offentlige samtale, enten i professionelle fora, på sociale medier eller bredt i medierne? Så er det en god ide at etablere en 'platform' at tale fra. En platform er mere end en profil på LinkedIn eller X. Det er et fagligt og værdimæssigt ståsted, hvor du er helt på det rene med hvilken faglighed du fremtræder med, hvilke værdier du står for, hvilke emner du vil tale om – og hvilke du ikke vil røre ved.


Alt det undersøger vi sammen på kurset gennem eksempler, drøftelser og øvelser – herunder konkrete, korte skriveøvelser, fx om opslag til sociale medier og pitch til pressen.


Vi kommer også ind på hvilke konkrete kommunikationskanaler du har til rådighed. I løbet af dagen vil du opleve at der tegner sig et stadig mere tydeligt billede af din professionelle persona – dit brand. Dermed har du det bedste udgangspunkt for at skabe dig en stærk position, hvor du – og din organisation – fremstår professionelt og troværdigt.


Vi kommer ind på:


  • Dine issues. Hvilke større og centrale problemstillinger er på spil i din forskning? Hvad er interessant for offentligheden, og hvilke vinkler kan det være spændende – eller farligt – at udtale sig om?


  • Dine interessenter. Hvem interesserer sig for din forskning eller dit fagområde? Hvem kan have glæde af at vide mere, hvem vil du gerne have en tættere dialog med, hvem vil du gerne ’indynde’ dig hos, og hvem er dine væsentligste modspillere?


  • Dine værdier. Hvad driver dig som forsker eller ekspert? Hvad er din rettesnor, og hvilke værdimæssige dilemmaer kan du støde på i mødet med offentligheden.


  • Din rolle. Hvordan vil du tage ordet og gå i dialog – er du eksperten, der kun taler sagligt om sit eget fagområde, eller debattøren, der (fra et sagligt ståsted) gerne blander sig i mange samtaler?


  • Dine kanaler. Hvor skal du kommunikere? Skal du tage fat i Deadline på DR, skrive kronikker eller bruge sociale medieplatforme – eller måske en kombination?


  • Dit stærke brand. Grundlæggende handler det om at opbygge din – og din organisations – troværdighed på langt sigt. Et stærkt, sammenhængende og troværdigt fagligt brand er nemlig den bedste platform at stå på, når du er ude at fortælle om dine ideer og resultater – og som du også kan stå sikkert på, hvis det en dag blæser op.

 

INTERNT KURSUS ELLER WORKSHOP

Kurset holdes internt i jeres organisation eller gerne som en workshop, hvor vi tilpasser indhold og arbejdsform til jeres konkrete behov og ønsker.